Useable, findable, loveable - den kommunale hjemmeside gennem tre årtier

Efter mere end to årtiers arbejde med kommunale hjemmesider er det blevet tid til et lille tilbageblik, og et kig ind i den digitale, kommunale fremtid.

Pressemeddelelse

2000 - 2010 - Usable

 

Borgmesterens ansigt

Da vi startede med at lave kommunale hjemmesider i år 2000 drejede det sig om at være til stede på det nye medie internettet. De første hjemmesider var statiske og indeholdt adresser, telefonnumre og det vigtigste - billedet af borgmesteren! Der var bestemt ikke tale om dynamiske hjemmesider og fokus var først og fremmest på at få hjemmesiden til at fungere (useable) på de mange forskellige browsere, der kæmpede en indædt kamp om brugernes gunst. Jeg nævner i flæng Internet Explorer, Netscape, Firefox, Safari Opera etc.   

 

Kan du stave til IT?

Den statiske hjemmeside blev hurtigt afløst af dynamiske hjemmesider, der var baseret på et CMS. Det ændrede fuldstændigt den kommunale tilstedeværelse på internettet. Lige pludseligt kunne indholdet være dynamisk. Man kunne altså producere aktuelt indhold såsom nyheder og det blev muligt at uddelegere det redaktionelle arbejde til flere medarbejdere i organisationen. Problemet var bare, at rollen som IT chef ofte gik til den første den bedste der kunne stave til det. Altså IT. Og der igennem opstod behovet for redaktørundervisning og redaktørstyring.

 

2010 - 2020 - Findable

 

Søg og du skal finde

De mange redaktører gik til opgaven med ildhu, og det betød mange sider. En “gammel” guru sagde engang, at en hjemmeside maksimalt måtte bestå af syv menupunkter og tre niveauer, men i mellemtiden var det blevet normen, at en kommunal hjemmeside let kunne bestå af 4.000+ sider. Og med rigtigt mange sider kommer rigtigt mange menupunkter og rigtigt mange niveauer, hvilket efterlod kommunerne med nogle ikke særligt brugervenlige hjemmesider.

I mellemtiden havde Google været med til at flytte brugernes adfærd. Lige pludselig startede omkring 50% af alle besøg på en kommunal hjemmeside i Google i stedet for på forsiden. Denne adfærd stillede store krav til, at det var den rigtige side blev fundet i Google (findable). Og hvis det ikke var det rigtige resultat man landede på, skulle man i hvert fald hurtigt ledes hen på den rigtige side via funktioner som for eksempel relaterede sider.

 

Kommunen i lommen

Med lanceringen af 3G mobilnetværket og de allerførste smartphones, var telefonen ikke længere kun noget man brugte til at snakke i - nu var den også online. Derfor skulle alle de omfangsrige kommunale hjemmesider også kunne bruges på en lille mobilskærm. Nu var hjemmesider ikke kun dynamiske, de skulle også være responsive. 

 

Bølgerne går højt

Bedst som man havde lært sin organisation at håndtere den dynamiske hjemmeside og overbevist borgerne om, at der var en kæmpe værdi i at kigge på kommunens hjemmeside, før man valgte at ringe til kommunen eller møde op i borgerservice, dukkede der en række digitaliseringskrav op. Også bedre kendt som bølgeplanen. Den kommunale service skulle digitaliseres. Det betød,  at det vigtigste på den kommunale hjemmeside ikke længere var kommunikation. Nu blev alt sat ind på, at den kommunale hjemmeside skulle understøtte den øgede digitalisering og være motoren for digital selvbetjening.

Kommunerne sejrede sig selv halvt ihjel i denne periode. Digitaliseringsmålene var indfriet langt hurtigere end forventet, og man havde, i den forgangne periode, glemt at en kommunal hjemmeside også skal løse andre opgaver end selvbetjening. 

 

Cookies, GDPR og tilgængelighed

De senseste udefrakommende benspænd for den kommunale redaktør har alle været regler der er blevet pålagt af EU. I frygten for at ende på forsiden af Ekstrabladet har fokus de seneste år været præget af databehandlerafter, cookiedirektiver og tilgængeligheskrav. 

Det har været svært at være en visionær og imødekommende kommune, når blikket har været fast fokuseret på “ikke at dumme sig”. Derfor er det nu tid til et nyt fokus. 

 

2020 - ? - Lovable

 

Tid til et nyt fokus

I forlængelse af kommunernes visionsarbejde omkring kommune 3.0, samt et politisk ønske om øget borgerinddragelse og involvering, står vi overfor et paradigmeskifte for de kommunale hjemmesider. Hvordan understøtter hjemmesider, der er blevet udviklet til digital selvbetjening, og med frygten for EU regulativer og tabloidpressen som grundpiller, at en kommune skal være åben og involverende (loveable)?

En moderne kommunal hjemmeside skal nemlig indeholde alle tre årtiers udviklingsfokus. Den skal være Usable, Findable og Loveable på samme tid.